[spoiler]

پلاگین

[/spoiler] خرید مسکن در نروژ - زیر آسمان نروژ
X
تبلیغات
پارس هاب
یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 @ 14:57

خرید مسکن در نروژ

زیر آسمان نروژ: مقوله ی خرید ملک یا مسکن در کشور نروژ مقوله ای ست کاملا تخصصی که شاید اگر به جزئیات و نکات ریز آن توجه نشود،می تواند عواقب گاه ناگوار مالی برای شخص/اشخاص خریدار به همراه داشته باشد.از همین رو و با توجه به درخواست های شما و همچنین اهمیت این موضوع بویژه برای افراد خارجی تبار و یا تازه واردی که به کشور نروژ وارد می شوند و در بدو ورود به بازار مسکن در نروژ خیلی از جزئیات این مقوله اطلاعی ندارند،بر آن شدم تا مطلبی ویژه را برای آشنایی کلی با جزئیات این موضوع با دیگران به اشتراک بگذارم.امیدوارم که اطلاعات این مطلب بتواند به شما کمک کند تا خرید مسکن مناسبی را در نروژ داشته باشید.

 

مرحله نخست: آماده شدن برای خرید مسکن در نروژ

سهم معمول شما و بانک در خرید مسکن

بطور معمول و متداول،شما بایستی 15% از مبلغ کل مسکنی که قصد خرید آن دارید را بصورت سرمایه شخصی یا Egenkapital در اختیار داشته باشید.این سرمایه می تواند دارایی شخصی شما در حساب بانکی تان باشد،می تواند سهمیه ارث خانوادگی شما باشد یا اینکه می تواند یک وام بلند مدت(معمولا 10 یا 20 ساله با سود متوسط سالیانه 2% تا 3% ) باشد که آن را از یک شهرداری یا کمون در شهر محل زندگی تان تحت یک شرایط خاص دریافت می کنید و به آن Startlån یا Start Loan گفته می شود.مابقی پول یعنی 85% را می توانید بصورت یک وام بلند مدت (معمولا 25 یا 30 ساله با سود متوسط سالیانه حدودا 3% تا 4%) از یک بانک یا یک موسسه اعتباری در نروژ دریافت کنید.همانطوری که پیشتر هم گفته شد،لزومی هم ندارد این بانک یا موسسه اعتباری صرفا جایی باشد که در آن حساب شخصی دارید و حقوق یا مستمری ماهیانه تان به آن حساب واریز می شود بلکه می توانید از هر بانک یا موسسه اعتباری در نروژ تقاضای دریافت وام مسکن کنید.

نحوه و شرایط اقدام برای دریافت وام مسکن کمکی Startlån از کمون یا شهرداری شهر محل زندگی تان

این وام مسکن کمکی که از سوی دولت و از راه بودجه عمومی شهرداری ها به افراد مقیم و حائز شرایط در نروژ که توانایی مالی کافی برای خرید خانه را ندارند داده می شود دارای شرایط خاصی است.مثلا اگر شما درآمد کافی برای پس انداز و خرید مسکن را در درازمدت یا میان مدت نداشته باشید و یا ناتوانی جسمی خاصی برای کارکردن داشته باشید یا اینکه پناهنده باشید و یا اینکه تنها نان آور خانه باشید و دارای فرزند باشید و به نوعی بتوانید ثابت کنید که توانایی مالی کافی را برای خرید خانه یا سرپناه برای فرزندان خود را ندارید،می توانید آنگاه برای دریافت این وام کمکی اقدام کنید.

در سالهای پیش،شرط "دستکم 3 سال اقامت در نروژ" و یا "داشتن سیتیزن شیپی یا شهروندی نروژ" برای احراز کامل شرایط وام Startlån الزامی بود و البته هنوز هم ممکن است برخی از بانکها یا مسئولین ادارات دولتی در نروژ به شما این شرط را یادآور شوند اما حقیقتی که وجود دارد این است که می توان حتی بدون داشتن این شرط هم می توان برای این وام اقدام و آن را دریافت نمود.البته با توجه به اینکه درخواست برای دریافت این وام بسیار بسیار زیاد و بودجه ای که برای این وام از سوی دولت اختصاص می یابد بسیار محدود است،احتمال اختصاص این وام به خیلی از دهک های جامعه که درآمد مناسبی دارند میسر نیست.اگر شرایط این وام را دارید و قصد دارید برای آن اقدام کنید،یادتان باشد که بهترین زمان برای اقدام در ماههای ابتدایی سال است که بودجه سراسری دولتی به شهرداری ها داده می شود و آنها آماده برای بررسی صلاحیت متقاضیان هستند.

در نروژ،یک بانک دولتی به نام "بانک مسکن" یا همان Husbanken تنها متولی پرداخت وام کمکی Startlån در کشور است که بودجه ای که در اختیار این بانک است به شهرداری ها یا کمونها اختصاص می یابد.شما برای اقدام برای دریافت این وام کمکی بایستی بصورت آنلاین از سایت یا پرتال کمون یا شهرداری موردنظرتان اقدام کنید یا اینکه فرم عمومی آن را در اینجا دانلود،تکمیل و همراه با سایر مدارک موردنیاز به کمون یا شهرداری محل زندگی تان ارسال کنید.همچنین،تمامی اطلاعات این وام کمکی به زبان انگلیسی در اینجا و همچنین در قالب یک فایل PDF  در اینجا قابل دسترس است.

کشور نروژ در مجموع دارای 19 بخش Fylke یا County یا و 430 کمون یا شهرداری Commune یا Municipality  است.

در نقشه ی زیر،بخش های 19 گانه نروژ را مشاهده می کنید:

هر بخش یا Fylke در نروژ به تعدادی کمون Commune تقسیم بندی می شود و هر کمون هم به دهها منطقه یا Bydel تقسیم می شود.بطور مثال؛ اگر اسامی و تعداد کمون یا شهرداری های "اسلو" و همچنین نشانی پرتال های آنها را نمی دانید،آنها را می توانید در اینجا بیابید.کمونهای بخش Akershus را هم می توانید در اینجا مشاهده کنید.


نحوه اقدام برای دریافت وام مسکن از بانک یا موسسه اعتباری دلخواه

پیش از انتخاب مسکن دلخواه تان،نخستین گام برای خرید مسکن در نروژ،دریافت "گواهی تاییده وام مسکن" از سوی بانک یا موسسه اعتباری موردنظرتان است.در نروژ به این گواهی بانکی Finansieringsbevis یا Lånebevis گفته می شود که بیشتر بانکها آن را پس از درخواست آنلاین شما آن را بصورت یک فایل PDF به صندوق الکترونیکی حساب بانکی اینترنتی تان ارسال می کنند.درخواست وام بانکی را هم می توانید بصورت آنلاین از طریق حساب بانکی اینترنتی تان انجام دهید و هم بصورت تلفنی و یا اینکه اصلا حضوری به بانک بروید و فرم پر کنید و درخواست کنید.در ضمن،هیچ ضرورتی وجود ندارد حتما از بانکی آن را درخواست کنید که در آن حساب بانکی دارید یا حقوق ماهیانه تان به آن واریز می شود بلکه می توانید از هر بانک یا موسسه اعتباری دیگری هم این درخواست را داشته باشید.

بانک یا موسسه اعتباری موردنظر شما برای اینکه به درخواست شما رسیدگی کند و صلاحیت شما را برای دریافت وام مسکن تایید یا رد کند،درآمد سالیانه شما،نوع شغل(ثابت یا موقت) شما،شرکت یا شخص کارفرمای شما،وضعیت درآمدی همسر شما،تعداد فرزندان و هزینه های مهدکودک و مدرسه ی آنها و بسیاری از عوامل دیگر از جمله مدت زمان اقامت شما در نروژ را با همدیگر ارزیابی می کند و سپس سقفی را برای وام مسکن شما مشخص می کند.این یعنی اینکه در صورتی که بخواهید از وام بانکی مسکن استفاده کنید،بایستی خانه یا ملکی را پیدا کنید که سقف ارزش مالی آن با درنظر گرفتن تمامی هزینه های جانبی آن از مبلغ وامی که بانک به شما می گوید تجاوز نکند.درغیراینصورت یعنی در صورتی که مبلغ خرید خانه ی شما از سقف وام دریافتی از بانک تجاوز کند،بایستی بتوانید مابقی را خودتان از جیب خودتان پرداخت کنید.


مقایسه وامهای مسکن بانکها و موسسات اعتباری مختلف در نروژاز نظر بهره بانکی،میزان اقساط و مدت زمان بازپرداخت

اگر می خواهید بدانید که چه بانکی را برای دریافت وام مسکن انتخاب کنید که از هر نظر با توجه به شرایط مالی شما بهترین باشد بهتر است به اینجا بروید.این سایت به شما کمک می کند که با توجه به شرایط شخصی ای که دارید بتوانید بانکها و موسسات اعتباری مختلف را از نظر میزان و شرایط تسهیلات بانکی با هم مقایسه کنید.

در این سایت همچنین می توانید تمامی بانکها و موسسات اعتباری نروژ را از نظر میزان و شرایط تسهیلات وام مسکن،وام خودرو،وام تعمیرات خانه،وامهای کوتاه مدت،کارتهای اعتباری،بیمه های مسافرتی و بسیاری تسهیلات بانکی دیگر با هم مقایسه کنید.


مرحله دوم: انتخاب خانه

پس از پایان مرحله نخست یعنی آماده شدن و مطمئن شدن از اینکه بودجه کافی و لازم را برای خرید مسکن در نروژ در اختیار دارید،حالا نوبت به مرحله ی دوم یعنی انتخاب مسکن میرسد.

خرید و فروش ملک و مسکن در کشور نروژ عموما از راه اینترنت و بصورت آنلاین انجام می شود.این یعنی آنکه خود بانکها یا خود بنگاه های مسکن برای داد و ستد مسکن یا ملک به آن شکلی که بطور نمونه در ایران وجود دارد در نروژ فعالیت ندارند.البته این بنگاههای مسکن که در نروژ به آنها Megler یا همان دلال مسکن گفته می شود وجود خارجی و فیزیکی دارند اما تقریبا تمامی آگهی های آنها در داخل سایت خود بنگاه و یا در داخل سایت جامع "فین" در بخش مسکن قرار داده می شوند.پس از مراجعه به سایت "فین" www.finn.no به بخش آگهی های فروش مسکن در نروژ در اینجا بروید.پس از انتخاب شهر و منطقه ی موردنظرتان در آن شهر،فهرستی از خانه های در معرض فروش را مشاهده خواهید نمود.پیشنهاد می شود که توضیحات مربوط به هر آگهی را خوب و به دقت تا پایان صفحه بخوانید و از هیچ جزئیاتی غافل نشوید.شما می توانید از ستون سمت چپ صفحه،خانه های آگهی شده را بر اساس قیمت،متراژ،امکانات،سال ساخت،تعداد اتاق،تعداد طبقات و همچنین بر اساس Visning dato یا روزی که برای دیدن حضوری خانه از سوی فروشنده تعیین می شود مرتب کنید.

 

بیشتر خانه ها معمولا 2 روز در روزهای تعطیل آخر هفته را به روزهای بازدید عمومی از خانه اختصاص می دهند.در روزهای بازدید عمومی،تابلوهای راهنمایی ویژه ای از سوی بنگاه مسکن در نزدیکی خانه برای یافتن آسانتر محل خانه قرار داده می شود.در صورتی که مزایده در آن روزها به هر دلیلی به فروش قطعی ختم نشود،تاریخ های جدیدی از سوی فروشنده مجددا برای بازدید عمومی گذاشته خواهد شد.از مهمترین بنگاههای مسکن در نروژ می توان به شرکتهای زیر اشاره کرد که نام و لوگوی آنها را حتما تاکنون در زیر هر آگهی مسکن در نروژ مشاهده کرده اید:

Krogsveen،Eie،iHUS، PRIVATmegleren Panorama،EiendomsMegler 1،DNB Eiendom،Aktiv،Boa Eiendomsmegling

در زمان بازدید عمومی مسکن،به هر بازدید کننده دفترچه راهنمایی که شامل تمامی اطلاعات مربوط به آن ملک است داده می شود که به آن Prospekt گفته می شود.اطلاعاتی نظیر نشانی ساختمان،متراژ بنا و زیربنا،شماره ثبت مسکن و شماره ثبت زمین ساختمان،مشخصات مالکان قبلی ساختمان تاکنون،سال ساخت ساختمان،اطلاعات مربوط به تعمیرات اساسی و ریز انجام شده در ساختمان در سالهای قبل،مشخصات حرارتی و کیفیت انرژی ساختمان و بسیاری اطلاعات دقیق دیگر بعلاوه عکسهای فضای داخلی و خارجی ساختمان که همگی در قالب همین دفترچه به شما داده خواهد شد.شما بعنوان خریدار حتما و بطور دقیق و کامل بایستی اطلاعات داخل این دفترچه را بخوانید و از تمامی جزئیات آن آگاهی کامل حاصل کنید.توجه نکردن به برخی جزئیات این دفترچه گاها موجب ضرر و زیان خریدار خواهد شد.بطور نمونه توجه نکردن به فرمی که در آن معایب و یا تعمیرات انجام شده یا نشده ساختمان لیست می شود می تواند موجب پنهان شدن برخی از هزینه هایی شود که بعدها بر عهده شما بعنوان خریدار خواهد بود.


آشنایی با اصطلاح های متداول در آگهی های فروش مسکن در نروژ

شما حتما در مراجعه به سایت فین و مشاهده آگهی های مسکن با اصطلاحاتی که در زیر به آنها فهرست وار اشاره می شود مواجه خواهید شد.پس بهتر است ابتدا با آنها یک آشنایی ابتدایی پیدا کنید.


1- Egenkapital یا سرمایه شخصی

بطور معمول و متداول،شما بایستی 15% از مبلغ کل مسکنی که قصد خرید آن دارید را بصورت سرمایه شخصی یا Egenkapital در اختیار داشته باشید.این سرمایه می تواند دارایی شخصی شما در حساب بانکی تان باشد،می تواند سهمیه ارث خانوادگی شما باشد یا اینکه وامی باشد که آن را از یک شهرداری یا کمون در شهر محل زندگی تان دریافت می کنید.مابقی پول یعنی 85% را بایستی از بصورت وام بلند مدت از یک بانک در نروژ دریافت کنید.همانطوری که پیشتر هم گفته شد،لزومی هم ندارد این بانک صرفا بانکی باشد که در آن حساب شخصی دارید و حقوق ماهیانه تان به آن حساب واریز می شود بلکه می توانید از هر بانک یا موسسه اعتباری در نروژ تقاضای دریافت وام مسکن کنید.


2- Fellesgjeld یا بدهی مشترک

بدهی مشترک یا Fellesgjeld مبلغی از کل ارزش یک مسکن سازمانی یا Borettslag یا Andel است که بایستی پس از خرید مسکن،بصورت ثابت و ماهانه به حساب مشترک Borettslag واریز شود.در مورد جزئیات بیشتر این بدهی مشترک در ادامه ی همین مطلب توضیحات لازم داده شده است.


3- Prisantydning یا قیمت درخواستی فروشنده

این مبلغی ست که فرد/افراد فروشنده در قبال فروش ملک از شخص/اشخاص خریدار طلب می کند.در واقع به نوعی یک قیمت پایه برای فروش مسکن ست که معیار اصلی برای پیشنهاد قیمت برای فرد/افراد خریدار محسوب می شود.


4- Totalpris یا قیمت کلی

همانطوری که از نام آن هم پیداست،مجموع مبلغ فروش مسکن را نشان می دهد که می تواند مجموعی از قیمت درخواستی فرد/افراد فروشنده و هزینه بدهی مشترک مسکن باشد.


5- Omkostninger یا هزینه های متفرقه

هزینه های متفرقه یا Omkostninger معمولا شامل هزینه های ثبت خرید و فروش ملک،عوارض و مالیات دولتی و سایر هزینه های مربوط به فرایند کاغذبازی خرید و فروش ملک در نروژ می شود و پرداخت آنها از سوی فرد خریدار اجباریست.در خانه های که Selveier یا از نوع مالکیت 100% شخصی هستند،پرداخت 2.5% از مجموع قیمت تمام شده ی مسکن بایستی بعنوان هزینه dokumentavigift به دولت پرداخت شود.این هزینه معمولا در داخل همین هزینه های متفرقه دیده می شود.


6- Fellesformue یا صندوق سرمایه مشترک

مبلغی که تحت عنوان Fellesformue ذکر می شود مبلغ سرمایه ای است که در صندوق مشترک ساختمان یا مسکن موردنظرتان بعنوان بودجه ی قابل دسترسی وجود دارد.این بودجه یا سرمایه بالقوه می تواند صرف هزینه های جاری ساختمان یا صرف هزینه های تعمیرات و نگهداری از ساختمان یا مسکن موردنظر شما بشود.بدیهی ست هرچه میزان بودجه داخل این صندوق مشترک بیشتر باشد،نشانه و پشتیبان مالی بهتری برای فرد/افراد خریدار مسکن محسوب خواهد شد.


7- Verditakst یا میزان ارزش ملک در بازار بر اساس برآورد کارشناسی

همانطور که از نام آن هم پیداست، Verditakst به میزان ارزش کنونی ملک شما در بازار بر اساس یک برآورد کارشناسی معتبر گفته می شود.این برآورد بایستی پیش از فروش ملک و آگهی کردن آن توسط کارشناسان امور مسکن انجام شود.قیمت پایه یا قیمت درخواستی فروشنده یا همان Prisantydning بر اساس قیمتی که توسط گواهی Verditakst مشخص می شود پایه گذاری و تعریف می شود.


8- Lånetakst یا میزان پایه برای پرداخت وام بانکی

Lånetakst به میزان پایه ای گفته می شود که بانک شما بر اساس آن مبلغ برآوردی به شما وام خواهد داد تا مسکن موردنظرتان را خریداری کنید.این میزان بطور معمول بین 10% تا 20% کمتر از میزان ارزش برآورد کارشناسی ملک موردنظر شماست.بانکها بیش از میزان Lånetakst مجاز به پرداخت وام به شما نیستند.مابقی را شما یا بایستی خودتان از راه سرمایه یا پس انداز شخصی تان تامین کنید و یا در صورتی که شرایطش را داشته باشید از راه دریافت وام مسکن از شهرداری ها یا کمونها که به آن Startlån گفته می شود آن را تهیه کنید.

بطور مثال،اگر ارزش کارشناسی ملک موردنظر شما 2.5 میلیون تومان باشد،بیشینه یا سقف میزانی که بانک می تواند به شما وام مسکن بدهد 90% خواهد بود اما بطور معمول و متوسط این میزان 85% ارزش ملک است.البته این یک حکم یا قانون نیست که برای همگان این میزان ثابت باشد.در برخی موارد که بستگی به شرایط درآمدی و مالی و خانوادگی فرد دارد،این میزان می تواند به 75% ارزش ملک کاهش پیدا کند.برای نمونه،افرادی که تاکنون در نروژ خانه ای خریداری نکرده باشند و 35 سال تمام یا بیشتر از آن داشته باشند،بر اساس قوانین مسکن در نروژ سقف مبلغ وامی که به آنها تعلق خواهد گرفت بطور معمول 75% ارزش ملکی خواهد بود که قصد خریداری آن را دارند نه 85%.


9- Felleskostnader یا هزینه مشترک

هزینه مشترک یا Felleskostnader یک هزینه یا یک بدهی مشترک است که بایستی فرد/افراد خریدار بصورت ثابت و ماهانه آن را پرداخت کند با این تفاوت که Felleskostnader در خانه های شخصی یا Selveier بخشی از قیمت کلی مسکن یا ملک موردنظر شما را تشکیل نمی دهد و تنها یک هزینه جانبی برای فرد/افراد خریدار محسوب می شود اما در خانه های سازمانی یا Borettslag در واقع بخشی از بدهی مشترک Fellesgjeld و همچنین بخشی از قیمت کلی مسکن محسوب می شود که در ادامه ی همین مطلب بیشتر در مورد جزئیات آن توضیح داده می شود.


10- Bud

Bud یا به انگلیسی Bid همان پیشنهاد قیمتی ست که شما بعنوان خریدار به فروشنده ارائه می کنید.شما می توانید این پیشنهاد قیمت را بصورت آنلاین (از داخل سایت) و یا آفلاین (تلفنی،ایمیلی یا ارسال فرم مربوطه) به شخص یا اشخاص فروشنده ارسال کنید.فرآیند مزایده معمولا فردای آخرین روزی که برای بازدید عمومی یا Visning تعیین می شود مابین ساعت 10 صبح تا 12 ظهر خواهد بود.البته تا زمانی که افراد مختلفی در روند مزایده شرکت می کنند و پیشنهادهای قیمت بالاتری از همدیگر ارائه می کنند،این زمان توسط بنگاه یا فروشنده قابل تمدید خواهد بود.در مرحله ی سوم و در ادامه در مورد جزئیات روند مزایده بیشتر توضیح داده می شود.


خانه های Borettslag یا Andel /خانه های Selveier

در نروژ،خانه های مسکونی از نظر "نوع مالکیت" عموما به 2 گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:


1- شخصی با مالکیت 100% Freehold یا همان Selveier



2- سازمانی یا تعاونی و یا همان Borettslag  که به آن Andel یا مشترک هم گفته می شود



تفاوت های اساسی بین خانه های Borettslag یا Andel با خانه های Selveier


1-از نظر قیمتی

در گذشته خانه هایی که سازمانی یا Borettslag بودند کمی از خانه های شخصی ارزانتر بودند اما امروز این اختلاف قیمت تقیریبا صفر است و در بازار مسکن وجود خارجی ندارد.تنها اختلاف قیمتی که وجود دارد مربوط به هزینه ی حدودا 2.5% درصدی خانه های شخصی یا Selveier ست که صرف هزینه های کاغذبازی و ثبت اسناد می شود اما در خانه های سازمانی یا Borettslag این هزینه وجود ندارد.به زبان ساده تر،شما در زمان خرید یک مسکن با مالکیت 100% شخصی،بایستی علاوه بر مبلغی که برای خرید مسکن می پردازید، 2.5% از کل مبلغی که بابت خرید مسکن پرداخت کرده اید را هم به دولت بپردازید اما در مورد خرید مسکن سازمانی یا Borettslag تنها پول خرید مسکن را می پردازید.بطور نمونه،اگر پیشنهاد قیمت نهایی شما برای خرید یک مسکن Selveier در حدود 2 میلیون کرون باشد،بایستی 50 هزار کرون را برای هزینه ای که به آن dokumentavigift گفته می شود کنار بگذارید.


2- از نظر اجاره دادن

خانه های سازمانی یا Borettslag دارای یک هیات مدیره مشترک یا همان Styret هستند که تصمیمات اساسی و مدیریتی در مورد کل ساختمان یا بلوک مسکونی در آن گرفته می شود.بر اساس قوانین نروژ،شما در زمانی که یک مسکن سازمانی یا Borettslag را خریداری می کنید،تا 3 سال می توانید آن را بدون اینکه نیازی به اجازه از هیات مدیره ساختمان داشته باشید،به فرد یا افراد دیگری اجاره دهید اما پس از سه سال،بایستی این کار را با اجازه از هیات مدیره ساختمان انجام دهید.بنابر این اگر هدفتان از خرید مسکن،صرفا اجاره دادن آن است شاید انتخاب مسکن شخصی انتخاب مناسب تری برایتان باشد چون برخی از خانه های سازمانی مشخصا دارای محدودیت تعداد سالهای اجاره دادن هستند اما اگر مطمئن هستید که می خواهید برای مدت طولانی خودتان در آنجا سکونت داشته باشید،خیلی اهمیت ندارد که مسکن انتخابی شما سازمانی باشد یا نباشد.


3- از نظر مشارکت در فرآیند مزایده مسکن

بر اساس قوانین نروژ،افرادی که مالک خانه های سازمانی یا Borettslag هستند این حق را خواهند داشت که بدون اینکه در فرآیند مزایده مسکن شرکت کنند،بتوانند سایر خانه ها یا آپارتمانهای داخل آن Borettslag را خریداری کنند.پس از مشخص شدن قیمت نهایی خرید یک مسکن،آنها 20 روز فرصت دارند از این حق قانونی خود استفاده کنند و 5 روز هم مهلت دارند تصمیم برای خرید خود را نهایی کنند یا حتا از تصمیم خود برای خرید منصرف شوند.این حق برای افرادی که مسکن شخصی خریداری می کنند وجود ندارد.


4- از نظر نوسازی،تغییرات در معماری و تعمیرات مسکن

بر اساس قوانین نروژ،برای افرادی که خانه های سازمانی یا Borettslag خریداری می کنند،حق ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی و نوسازی های داخلی که در شکل بیرونی مسکن یا آپارتمان محل زندگی شما تغییراتی بوجود نمی آورد کاملا مجاز و آزاد است اما در صورتی که مثلا بخواهید دیوار اصلی یا ستون اصلی را جابجا کنید یا بردارید و یا اینکه مثلا بالکن یا تراسی به خانه خود اضافه کنید،نیاز دارید که از هیات مدیره Borettslag اجازه داشته باشید.این محدودیت برای خانه های شخصی وجود ندارد اما نکته مثبتی که برای خانه های ساختمانی یا Borettslag در این زمینه وجود دارد این است که برای تعمیرات ساختمان و گرفتن وام تعمیرات کلی ساختمان که معمولا مبلغ قبال توجهی هم خواهد شد،امکان دریافت این وام برای خانه های سازمانی یا Borettslag به مراتب بیشتر از خانه های شخصی می باشد.دلیل این امر هم مشخص است چون در خانه های سازمانی این وام بین تمامی ساکنین آن Borettslag تقسیم می شود و در نتیجه برای بانکها از قدرت و پشتوانه اعتباری بیشتری برخوردار می شود.


5- از نظر میزان بدهی

یکی از مشخصه های خانه های سازمانی یا Borettslag این است که بخشی از قیمت خرید مسکن را هزینه ای به نام "بدهی مشترک" یا Fellesgjeld تشکیل می دهد.میزان این بدهی مشترک که در واقع هر کدام از واحدهای آپارتمانی یا خانه های متعلق به آن Borettslag در بازپرداخت آن به میزان مساوی سهیم هستند،می تواند از ده ها هزار کرون تا چندین میلیون کرون متغیر باشد.این بدهی مشترک که در واقع یک اجاره ثابت برای فرد/افراد خریدار مسکن محسوب می شود عموما صرف پرداخت هزینه های جاری ساختمان از جمله هزینه های کابل تلویزیون،اتصال اینترنت،شستشو و نظافت عمومی ساختمان،تعمیرات و نگهداری موتورخانه،گرمایش ساختمان،جمع آوری زباله ها و غیره می شود.البته دقت کنید که این بدین معنا نیست که اگر خانه شخصی یا Selveier بخرید،دیگر هزینه نگهداری از ساختمان نخواهید داشت.در صورت خریداری خانه های شخصی هم هزینه ای ثابت و ماهانه بعنوان Felleskostnader خواهید داشت که صرف هزینه های جاری ساختمان می شود اما تفاوت در این است که دیگر این مبلغ بخشی از قیمت اصلی مسکن در زمان خریداری محسوب نمی شود.

این موضوع از یکسو می تواند نقطه قوتی برای خانه های سازمانی محسوب شود چون خرید آنها با میزان پول کمتری امکان پذیر خواهد شد.بطور مثال، ممکن است قیمت درخواستی یک خانه سازمانی یا Borettslag  که به آن اصطلاحا Prisantydning گفته می شود تنها یک میلیون کرون باشد اما همراه با دو میلیون بدهی مشترک Fellesgjeld باشد که در مجموع قیمت نهایی مسکن را به سه میلیون کرون می رساند اما شما در زمان خرید آن مسکن در روند مزایده،پیشنهاد قیمتی تان همواره بر اساس قیمت درخواستی فروشنده یا Prisantydning خواهد بود و در نتیجه با سرمایه گذاری کمتری یا به عبارتی دریافت وام کمتر و سود کمتری می توانید خانه دار شوید.

اما از سویی دیگر،بدهی مشترک یا Fellesgjeld می تواند نقطه ضعفی هم داشته باشد و آنهم این است که در صورتی که یکی از ساکنین ساختمان یا یکی از افرادی که در بدهی مشترک سهیم است بنا به هر دلیلی نتواند بدهی خودش را پرداخت کند،سایرین به نوعی موظف خواهند بود که بدهی پرداخت نشده را جبران کنند.البته می توانید از طریق بیمه هایی خودتان را در برابر این نوع شرایط بیمه کنید.


انواع خانه های مسکونی در نروژ Boligtype

خانه های مسکونی در نروژ از نظر تیپ و نوع ساختار به 4 دسته ی اصلی زیر تقسیم می شوند:


1- آپارتمان یا Leilighet

آپارتمان که در نروژ به آن "لایلیهت" Leilighet گفته می شود به یک واحد مستقل در یک ساختمان چند طبقه گفته می شود که می تواند کارکرد مسکونی یا تجاری داشته باشد.


Leilighet


2- خانه ویلایی یا Enebolig

خانه های ویلایی یا Enebolig معمولا فضای بزرگتری را برای زندگی در اختیار شما می گذراند و از حیاط و فضای سبز در قسمت جلو یا پشت و یا هر دو برخوردار هستند.قیمت این خانه ها طبیعتا گرانتر از سایر تیپ های مسکن است و برای خرید آنها نیاز به درآمد بیشتر و البته وام سنگین تری خواهید داشت.

نکته مهم:

دقت کنید که صرفا خانه های ویلایی دارای مالکیت تماما شخصی یا Selveier نیستند بلکه خانه هایی که مالکیت شخصی یا Selveier دارند می تواند یک آپارتمان،خانه ویلایی و یا هر نوع خانه دیگری هم باشند.


Enebolig


3- خانه های تراس دار بهم متصل  یا Rekkehus

خانه هایی که به آنها "رککه هوس" Rekkehus گفته می شود خانه هایی هستند که بصورت سری و متوالی از طریق تراسهایی بهم متصل شده اند اما هر کدام دارای ورودی مستقل و جداگانه هستند.یکی از مزایای اینگونه خانه ها این است که اتلاف حرارتی در آنها بخاطر به هم چسبیدگی خانه ها به یکدیگر بسیار کمتر از خانه های ویلایی Enebolig است.


Rekkehus


4- خانه های دوبلکس یا Tommansbolig

خانه های دوبلکس یا Tommansbolig خانه هایی هستند که دارای دو طبقه هستند و هر طبقه به یک یا چند مالک تعلق دارد.بنابراین معمولا در اینگونه خانه ها،دو خانواده در زیر یک سقف مشترک اما در دو طبقه ی جداگانه زندگی می کنند.


Tommansbolig


مرحله سوم: ارائه پیشنهاد قیمت و مشارکت در روند مزایده مسکن

فرآیند مزایده معمولا فردای آخرین روزی که برای بازدید عمومی یا Visning تعیین می شود مابین ساعت 10 صبح تا 12 ظهر و بصورت مکالمه تلفنی،ارسال پیامک،ارسال پست الکترونیک و یا ارسال فکس خواهد بود.نخستین پیشنهاد قیمتی شما باید کتبی و امضاءشده از طریق ارسال فرم پیشنهاد قیمت که به آن Budskjema گفته می شود باشد اما پس از آن بنگاه مسکن با شما تماس می گیرد و مثلا اعلام می کند که فرد دیگری پیشنهاد قیمت بالاتری از شما ارائه کرده است و سپس نظر شما را برای افزایش قیمت پیشنهادی جویا می شود.شما هم بسته به اینکه بودجه تان کافی یا ناکافی باشد،می توانید فرایند مزایده و افزایش قیمت را همچنان ادامه دهید و یا از ادامه ی آن صرفنظر کنید.تا زمانی که افراد مختلفی در روند مزایده شرکت می کنند و پیشنهادهای قیمت بالاتری از همدیگر ارائه می کنند،مدت زمان مزایده توسط بنگاه یا فروشنده قابل تمدید است.

نکاتی پیرامون ارائه پیشنهاد قیمت یا Bud دادن

1- معمولا پیشنهاد قیمت ابتدایی بر اساس مبلغ ارزش کارشناسی ملک یا Verditakst و یا بر اساس قیمت پایه یا همان قیمت درخواستی فروشنده یا Prisantydning ارائه می شود.شما می توانید حتی مبلغی کمتر از میزان برآورد شده یا میزان درخواستی فروشنده ارائه کنید و منتظر باشید تا دیگران پیشنهاد قیمتی بالاتر از شما ارائه کنند.این تصمیم که چه قیمتی ارائه کنید معمولا یک تصمیم شخصی و هوشمندانه و بر اساس شرایط خانه و شرایط بازار مسکن در آن زمان خاص است و نمی توان قاعده ای کلی را برای آن قائل شد اما به این نکته خیلی توجه داشته باشید که در نروژ،زمانی که شما یک پیشنهاد قیمت Bud را چه بصورت کتبی و چه بصورت تلفنی و یا چه ایمیلی به بنگاه یا شخص فروشنده ارائه می کنید،این پیشنهاد قیمت کاملا جنبه ی رسمی دارد و هیچ راهی برای پشیمانی از آن نیست.

بنابراین بسیار دقت کنید که زمانی که قیمتی را بعنوان Bud ارائه می کنید،حتما مبلغی باشد که بتوانید آن را پرداخت کنید.در غیراینصورت،با مشکل بزرگی مواجه می شوید.در صورتی که مبلغی را پیشنهاد دهید و فرد دیگری پیشنهاد قیمت بالاتری از پیشنهاد شما ارائه نکند و همچنین شخص فروشنده در پایان زمان مزایده با پیشنهاد قیمت شما موافقت کند،آن خانه متعلق به شماست و شما بر اساس قانون موظف هستید مبلغی که پیشنهاد داده اید را عینا به فروشنده پرداخت کنید.در صورتی که مبلغی بیشتر از بودجه واقعی خودتان ارائه کنید و نتوانید آن را بپردازید،بر اساس قانون تمامی هزینه های مربوط به برگزاری بازدید عمومی از خانه و همچنین هزینه های Visning نوبت بعدی برای مزایده ی مجدد خانه بر عهده ی شما خواهد بود.این هزینه ها معمولا به دهها هزار کرون میرسد.

2- معمولا قیمت درخواستی فروشنده یا Prisantydning قیمتی نیست که واقعا فروشنده راضی به فروش خانه خود به آن قیمت باشد بلکه تنها یک قیمت پایه است و تجربه نشان می دهد که فروشنده توقع دارد که خانه خود را به مبلغی بسیار بالاتر از آن بفروشد.بنابراین،شما بعنوان خریدار منطقی ست که توقع داشته باشید در نهایت چیزی در حدود 400 تا 500 هزار کرون و یا حتی بیشتر به مبلغ پایه ی فروش اضافه شود.در مواردی خاص دیده شده است که این افزایش قیمت به یک تا دو میلیون کرون بیشتر از ارزش واقعی ملک در بازار مسکن یا همان ارزش کارشناسی ملک هم بالغ شود.ارائه پیشنهاد قیمت بسیار بالاتر از قیمت کارشناسی شده ملک و برنده شدن در مزایده با قیمتهای بسیار بالاتر از قیمت پایه احتمالا موجب می شود که در آینده نتوانید خانه تان را حتی به همان قیمتی که خریداری کرده اید به فروش برسانید.شما بایستی همواره این نکته را مدنظرتان داشته باشید که تا چه میزان حاضر هستید این افزایش هزینه را متحمل شوید که در آینده هم بتوانید آن را حداقل با همان قیمت به فروش برسانید و اگر در کوتاه مدت سود نکردید اما دستکم متضرر هم نشوید.کنترل این وضعیت در اختیار شماست و البته سقف آن را بودجه تان تعیین می کند اما در مواردی که 15% را کامل خودتان از جیبتان پرداخت می کنید،چه بسا که این افزایش قیمت می تواند از 500 هزارکرون هم فراتر برود.

3- همواره تصمیم نهایی برای فروش ملک یا مسکن با شخص یا اشخاص فروشنده است.این یعنی اینکه ممکن است پیشنهاد قیمت شما بالاترین پیشنهاد قیمت باشد و شما در انتهای جریان مزایده خانه برنده نهایی شوید اما در نهایت فرد یا افراد فروشنده با مبلغ نهایی شما موافقت نکنند و تصمیم گرفته شود که مزایده ای مجددا در روزهای آینده برگزار شود.


مرحله آخر: انعقاد قرارداد،پرداخت پول و نهایی شدن معامله

پس از اینکه شما در جریان مزایده نفر برنده شدید و فروشنده با پیشنهاد قیمت نهایی ارائه شده موافقت کرد،نوبت به انعقاد قرارداد،پرداخت پول و تحویل گرفتن مسکن خریداری شده شما میرسد.در هنگام تنظیم قرارداد در بنگاه مسکن،یکی از مهمترین نکاتی که بایستی بدان توجه کنید،تاریخی ست که شما برای تحویل گرفتن خانه و اسباب کشی درخواست می کنید. توجه کنید که این حق قانونی شماست که این تاریخ را تعیین کنید نه فروشنده.اگر شما در جایی مستاجر هستید و ماهیانه اجاره پرداخت می کنید،طبیعی ست که این تاریخ برای شما هرچه زودتر باشد از نظر مالی به سود شماست.البته این تاریخ که در نروژ به آن Overtagelse گفته می شود یک امر توافقی ست و معمولا در زمان موافقت نهایی فروشنده برای قبول پیشنهاد قیمت نهایی خریدار مورد توافق قرار می گیرد.

نکته مهم دیگری که در زمان تنظیم قرارداد باید به آن توجه کنید موضوع بیمه ی مسکن خریداری شده شما یا Boligkjøperforsikring است.معمولا در زمان تنظیم قرارداد،فروشنده بیمه ی مسکن فروخته شده خودش را لغو می کند و شما بعنوان خریدار مسئول هستید که خانه ی خود را بیمه کنید.توجه کنید که بیمه ی Boligkjøperforsikring با بیمه ای که مربوط به بیمه ی اسباب اثاثیه داخل خانه  می شود و به آن Innboforsikring گفته می شود کاملا متفاوت است.مسئولیت اینکه خانه و اسباب اثاثیه داخل منزل خودتان را بیمه کنید یا نکنید کاملا در اختیار شماست.شرکتهای بسیار زیادی برای بیمه در نروژ وجود دارد که Storebrand یکی از بزرگترین آنهاست.

در پایان،از سوی بانک مدارکی مربوط به وام بانکی برای شما ارسال می شود که در آن به روشنی میزان سود بانکی وام و جدول پرداخت ماهیانه شما و همچنین اینکه چه میزان از هر پرداختی ماهیانه شما سود است و چه میزان بازپرداخت واقعی وام شماست در آن کاملا مشخص شده است.معمولا وامهای بانکی به دو بخش وام اصلی و وام تکمیلی یا Top-up Loan تقسیم بندی می شوند.وام اصلی معمولا 75% کل مبلغ وام را تشکیل می دهد و در مدت زمان بیشتری بایستی بازپرداخت شود و وام تکمیلی که معمولا 10% باقیمانده وام را تشکیل می شود در مدت زمان کمتری بایستی بازپرداخت شود.شما می توانید در ابتدای قرارداد یا در هز زمان پس از آن جدول پرداختی ماهیانه خودتان را تغییر دهید یعنی بطور مثال،مبلغ قسط ماهیانه تان را کم و زیاد کنید.بدیهی ست که کم کردن اقساط به معنی پرداخت سود بیشتر و بازپرداخت وام در مدت زمان طولانی تر و زیاد کردن اقساط ماهیانه به معنی پرداخت سود کمتر و کوتاه کردن مدت زمان بازپرداخت وام می باشد.شما همچنین این امکان را دارید که در هر زمان پس از خرید خانه،با هر بانک یا هر موسسه اعتباری دیگری که به شما سود کمتری با شرایط بهتری را پیشنهاد می کند وارد مذاکره شوید و وام بانکی خودتان را به آنجا منتقل کنید و از آن پس اقساط ماهیانه را به آنها پرداخت کنید.پس از امضای قرارداد وام بانکی با بانک یا موسسه اعتباری موردنظرتان،اقساط ماهیانه بصورت خودکار از حساب پس اندازتان در هر بانکی که درآمد ماهیانه تان به آنجا واریز می شود برداشت می شوند.


نگارش،تهیه و تنظیم: علی مهدی پور


*درصورتی که قصد لینک این صفحه را دارید،از نوار تولبار بالای صفحه به کل مطلب لینک کنید.لطفا مطالب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ کپی رایت در ایران کمک کنیم.

نظرات (6)
فریاد ||
یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 16:40
بسیار متشکر از اطلاعاتتون.آیا میشه برای خرید مسکن توی یک کومون دیگه از کومونمون درخواست وام برای آن 15 درصد بکنیم؟فرضا تو کمون فینمارک باشیم ولی قصد خرید خونه تو اسلو را داشته باشیم
امتیاز: 0 0
پاسخ:
درود دوست من
شما ابتدا بایستی در کمونی که در آن زندگی می کنید درخواست بدهید و اگر پاسخ منفی بود،می توانید از کمون های دیگر هم در منطقه خودتان درخواست کنید اما در حیطه ی شهر محل سکونت تان.برای خرید مسکن در شهری که در آن فعلا سکونت ندارید،امکان دریافت وام کمکی 15% وجود ندارد.پیروز باشید
مهیا ||
دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:50
سلام. با توجه به اطلاعاتی که داری اگه کسی بخواد تبلت بخره در ایران بخره ارزون تره یا نروژ؟ مثلا اگه در ایران دو یا دو نیم میلیون تومن باشه؟
دیگه این که هوای اسلو الان و تو این ماه های پیش رو چطوره؟ سرده یا گرمه؟
درود
امتیاز: 0 0
پاسخ:
درود دوست عزیز
قیمتها تفاوت چندانی ندارد اما کسی که در اینجا مقیم است و تبلت یا هر وسیله دیگری خریداری می کند می تواند از مزایای گارانتی خوب آن بهره ببرد.در مواردی که گارانتی اضافه شود،گاهی قیمت گرانتر از ایران هم می شود.هوای اسلو را می توانید براحتی در گوگل هم جستجو کنید و ببینید.در حال حاضر 10 درجه سانتی گراد بالای صفر است
Mehdi ||
دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 14:31
Thank you versy much for the useful info
Takk for hjelpen

امتیاز: 0 0
پاسخ:
سپاس از توجه شما
عابر ||
سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 10:51
سلام. این خبر نروژی هم هدیه به شما:
http://www.entekhab.ir/fa/news/134882/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D9%82%D8%B1%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%86%D8%B1%D9%88%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سپاس دوست گرامی
امیر ||
پنج‌شنبه 7 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:59
من به چند تا از این آگهی ها سرزدم دیدم واقعاً قیمت مسکن در مقایسه با ایران خیلی هم بالا نیست و اگر مثلاً با قیمت ارز تو 4-5 سال پیش مقایسه کنیم شاید در شرایط برابر از ایران هم ارزون تر باشه قیمت خیلی از خونه ها.
ولی اینطور که گفتید واقعاً خرید مسکن تو نروژ چقدر آسون تر از ایرانه. باز هم میگم خوشبحالتون
امتیاز: 0 0
matin ||
دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 15:44
salam
khastam beporsam tu Trondheim age bekhaim khune 30-50 metri bekharim hodudan qeimatesh tu che reng mishe va age aparteman bashe chi??
age momkene negin ye machine monaseb ham qeimatesh chand mishe? che machini??
mamnoon
امتیاز: 0 0
پاسخ:
درود متین جان
بستگی دارد در کجای شهر اتاق اجاره کنید.یک اتاق 12 متری با امکانات و سرویس مشترک آشپزخانه و حمام شاید با 3 تا 4 هزارکرون هم بشود اجاره کرد اما برای اجاره یک آپارتمان یا سوئیت مستقل دستکم بایستی 7 تا 8 هزار کرون در نظر داشته باشید
شما می توانید قیمت بروز اجاره و فروش هر چیزی از جمله ملک؛خودرو،وسایل خانه،وسایل الکترونیکی و غیره را در سایت زیر بیابید
www.finn.no
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد

تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به زیر آسمان نروژ می باشد